מה ההבדל בין ביקורת איכות להבטחת איכות

futuristic-networking-technology-remix-with-woman-using-virtual-screen

בתחום האיכות, נעשה שימוש בשני מושגים בעלי הגייה דומה אך משמעות שונה: הבטחת איכות ובקרת איכות.

למרות שמדובר במושגים די דומים, עדיין קיימים הבדלים ברורים בין השניים. במאמר זה נסביר מהי המשמעות של כל אחד מהם ומכו כן, מהם ההבדלים הבולטים.

ההבדלים בין בקרת איכות להבטחת איכות

הבטחת איכות ובקרת איכות הם שני היבטים בתחום ניהול האיכות. אף על פי שחלק מפעילויות הבטחת האיכות ובקרת האיכות קשורות זו בזו, עדיין נהוג להגדיר אותן בצורה שונה.

בדרך כלל, פעולות ואחריות בהבטחת איכות מכסות כמעט את כל מערכת האיכות באופן כזה או אחר, לעומת זאת בקרת איכות היא תת קטגורייה של פעולות הבטחת איכות.

יתרה מכך, ישנם אלמנטים מסוימים במערכת האיכות אשר אינם מכוסים באופן ספציפי על ידי פעולות ואחריות של הבטחת איכות או בקרת איכות, אך הם עשויים לכלול בקרת איכות או הבטחת איכות.

הבטחת איכות

לא מעט אנשים מהתחום נוהגים להגדיר את המושג הבטחת איכות באופן הבא: החלק בניהול האיכות, אשר מתמקד במתן ביטחון שדרישות האיכות יתמלאו. האמון אותו מעניקה הבטחת האיכות הוא כפול – אמון פנימי להנהלה ואמון חיצוני ללקוחות הארגון, סוכנויות ממשלתיות, נותני אישור, רגולטורים וגורמים שלישיים. דרך נוספת בה חלק גדול מהאנשים נוהגים להגדיר הבטחת איכות היא: כלל הפעולות המתוכננות והשיטתיות אותן מיישמים במערכת האיכות אשר ניתן להוכיח כי הן מספקות ביטחון שמוצר או שירות ימלאו את דרישות האיכות שלהם.

בקרת איכות

ניתן להגדיר את המושג בקרת איכות בדרך הבאה: חלק מניהול תהליכי איכות המתמקד במילוי דרישות האיכות. הבטחת איכות מתייחסת לדרך בה מבצעים תהליך או לדרך בה מייצרים מוצר, לעומת זאת בקרת איכות מתייחסת יותר לבדיקה של ניהול האיכות.

הגדרה נוספת בה נהוג להשתמש היא: השיטות המבצעיות והפעולות המשמשות למילוי דרישות איכות.

מאפייני איכות של תהליך הבטחת איכות

להלן מידע בנוגע למספר מאפייני איכות הנוגעים להליכי הבטחת איכות:

  • התמקדות בחווית המשתמש – ישנה חשיבות רבה מאוד לביצוע בדיקות לאורך כל שלבי המיזם. עם זאת, הנקודה הקריטית ביותר היא חווית המשתמש.

במקרים בהם ה-UX אינו איכותי, הדבר מרמז באופן בלתי נמנע שהאיכות אינה ברמה סטנדרטית. למרות העובדה שככל הנראה זה יביא לשינויים בשלב מוקדם יותר של פיתוח תוכנה, חווית המשתמש צריכה להיות במקום המוביל.

  • אוטומציה ואינטגרציה רציפה – אוטומציה חיונית מאחר והיא מציעה סקירה מהירה, ומעצימה את האינטגרציה המתמשכת הלא היא חלק חשוב מהגישה הזריזה.

בנוסף על כך, אוטומציה היא פתרון להפחתת עלויות ולשיפור הפרודוקטיביות של צוות ה-QA שלכם. זו אחת הסיבות העיקריות לכך שמהנדסי QA חייבים ללמד את עצמם ולהיות מסוגלים לבצע תהליכי אוטומציה.

  • בדיקה חכמה – בחלק גדול מן המקרים בדיקה מלאה ויסודית יכולה להוביל לאתגר, מאחר ואנשים רבים אינם מחזיקים מספיק משאבים או זמן על מנת להתנסות בכל שילוב סביר של מקרים.

אבל אתם צריכים להיות חכמים ולהבין איך ומה לבדוק. זה מרמז, צרו קשר עם המהנדס כדי לגלות ניסויים קטנים שיזהו את המספר הטוב ביותר של באגים.

  • מניעת באגים – מנהלי QA חושבים על כיצד לזהות באגים, אבל מומחים ב-QA יחשבו גם איך להימנע מהם בכל מקרה.

QA קונבנציונלי מתחיל בבדיקות ברמת ממשק המשתמש, אך תהליך זריז מתחיל בבדיקות הפונקציונליות והיחידות ולאחר מכן עובר לשלב הממשק. מתודולוגיה זו מונעת מבאגים להיכנס לרמה העליונה של הפיתוח, מה שעלול להוביל בהמשך לבעיות חמורות יותר.

בנוסף על כך, מומלץ להתרכז בהתחלה בבאגים ובשגיאות מכריעות, בניגוד להרבה שגיאות קטנות.

שיטות המשמשות להבטחת איכות

ישנם כמה סוגים ברורים של בדיקות QA, שכולן קריטיות כדי להבטיח שהאפליקציה שלכם אינה כוללת באגים. ריכזנו עבורכם את שיטות בדיקת ה-QA החיוניות ביותר כדי שתוכלו להבין בצורה מלאה את הליך הבדיקה וכיצד הוא משפר את היישום, המוצר או התוכנה שלכם.

  • בדיקת פגיעות – בדיקות פגיעות כוללת בדיקות של אתרים או אפליקציות במטרה למצוא פרצות אבטחה ופגיעויות שעלולות להיות מנוצלות על ידי האקרים. המטרה של שלב זה של הבדיקה היא לוודא שאין סיכוני אבטחה שעלולים לסכן את המידע של המשתמשים או נתונים רגישים אחרים.
  • בדיקת שמישות – בדיקת שמישות כוללת בדיקה שהתוכנה אינטואיטיבית וקלה לשימוש. המטרה של שלב זה של תהליך הבדיקה היא להבטיח שהמשתמש בקצה יוכל להשתמש במוצר, ללא טטענה לחוסר שביעות רצון או בלבול בגלל העיצוב והממשק.
  • בדיקת מערכת – בדיקות מערכת מרחיבות את היקף בדיקות האינטגרציה כדי לבדוק את כל המסגרת. בדיקת מערכת רגילה כוללת הפעלת כל המסגרת כדי למצוא מראש באגים מוזנחים, בעיות יציבות ובעיות חמורות.

יש לציין כי שלושת השלבים הראשוניים של בדיקות פונקציונליות כוללים עלייה קבועה בטווח, מיחידה יחידה ליחידות משולבות רבות ועד למערכת שלמה.

מדוע בקרת איכות היא חשובה, ומהם יתרונותיה?

בטווח הארוך, השקעות באמצעי בקרת איכות יכולות להגן על המוניטין של חברה, למנוע ממוצרים להיות לא אמינים ולהגביר את האמון מצד הצרכנים. תהליכים אלו נקבעים באמצעות מתודולוגיה ובדיקות קפדניות, לצד תקנים ושיטות עבודה מומלצות בתעשייה.

כמו כן, בקרת איכות נחוצה מכיוון שהיא מבטיחה שחברה תבחן נתונים ומחקרים מבוססי ראיות – לא רק תצפיות אנקדוטיות – כדי להבטיח שהמוצרים עומדים בסטנדרטים שלהם. היבט חיוני אחד של בקרת איכות הוא שהתהליך לא קורה רק פעם אחת אלא הוא הערכה שגרתית של המוצר כדי להבטיח שהוא עומד לאורך זמן הן בתקני הייצור והן בדרישות הצרכנים.

אף צרכן לא רוצה להסתכן בשימוש במוצר שעלול לסכן אותו או שמא עלול להיכשל בציפיות. המוניטין, האמינות והיעילות של החברה נמצאים כולם בסיכון אם מתעלמים מבקרת האיכות. בדיקה של מוצר יכולה למלא תפקיד גם בשיווק ובמכירות מכיוון שהצרכנים עשויים לסמוך עליו יותר.

לשיתוף

אולי יעניין אותך גם

מהם האתגרים הנפוצים באינטגרציה בין מערכות? (וכיצד לפתור אותם) השגת אינטגרציה מלאה אופטימלית של מערכות, איננה דבר פשוט. למעשה, מדובר...
הנדסת מערכות מבוססת מודלים, הידועה גם בשם 'פיתוח מערכות מבוססות מודל', הינה פרדיגמת תהליך הנדסת מערכות. היא מדגישה את היישום...
בעקבות התפתחות עידן המידע, עולמות משיקים רבים הושפעו, כדוגמת: עולם העסקים, אוניברסיטאות וארגונים שונים. כך, עידן המחשוב גרם להכנסת אלמנטים...
לעיתים קרובות, חברות העוסקות בפיתוח תוכנה והנדסת מערכות מבצעות מגוון רחב של פרויקטים במקביל, החל מפרויקטים קטנים שנמשכים מספר ימים...

השאירו פרטים ונשמח לשוב אליכם בהקדם האפשרי.