הבטחת איכות לארגונים ביטחוניים – כיצד זה מתבצע?

האם יצא לכם בעבר לרכוש מוצר כלשהו ולאחר שרכשתם אותו גיליתם כי הוא ממש לא דומה לצורה בה הוא היה מוצג בפרסומות? במידה וכן, ודאי הרגשתם פגועים ובלי לחשוב פעמיים החזרתם את המוצר לבית העסק וביקשתם החזר כספי באופן מיידי, במיוחד אם מדובר במוצר עליו שילמתם לא מעט כסף. אם עברתם מקרה מן הסוג הזה ככל הנראה שלקח לכם הרבה זמן ועברתם לא מעט שכנועים עד שרכשתם פעם נוספת מאותו מותג מאחר והוא פגע באמינות שלו ובאמינות שלכם במוצרים שלהם. הסיבה העיקרית אשר מובילה למקרים מסוג זה היא הזנחה או היעדר מוחלט של הבטחת איכות.

במאמר זה נסביר לכם מהי הבטחת איכות, כיצד היא פועלת ומדוע היא חשובה במיוחד בארגונים ביטחוניים.

יורדים לעובי הקורה – מהי הבטחת איכות?

תהליכי הבטחת איכות עוזרים לעסקים וארגונים להבטיח כי המוצרים שלהם עומדים בתקני האיכות שנקבעו על ידי התעשייה או החברה שלהם. דרך נוספת בה ניתן להסביר את המושג הבטחת איכות היא: תהליך של ארגון לשפר את איכות המוצרים שלו.

ישנם ארגונים ועסקים רבים אשר רואים בתוכנית הבטחת האיכות שלהם מעין הבטחה ללקוחות ובעלי עניין האומרת כי הם יספקו מוצרים ברמת איכות גבוהה אשר מספקים חווית משתמש חיובית.

החשיבות של הבטחת איכות

תהליכי הבטחת איכות מסייעים לארגונים, חברות ועסקים להעניק שירותים ולייצר מוצרים המספקים מענה על הצרכים, הציפיות והדרישות של קהל הלקוחות. כתוצאה מכך המוצרים והשירותים הם ברמת איכות גבוהה ובשל כך האמון של קהל הלקוחות בעסק מתחזק.  הנהלים והתקנים השונים אשר מוגדרים בתוכניות הבטחת איכות מסייעים למנוע פגמים במוצרים ושירותים טרם הם מתעוררים.

מהם השלבים של תהליך הבטחת איכות?

תהליך הבטחת איכות כולל בתוכו מספר שלבים מוגדרים אותם צריכים לבצע עסקים וארגונים עבור המוצרים והשירותים השונים שהם מספקים על מנת להבטיח שהם עומדים בתקני האיכות. ריכזנו עבורכם מידע בנוגע לשלבים העיקריים אשר לוקחים חלק בתהליך הבטחת איכות:

  • תכנון – בשלב הראשון של התהליך הארגון צריך לתכנן ולהבין אילו אמצעים יכולים לעזור להם לספק שירותים או מוצרים ברמת איכות גבוהה מאוד.
  • בדיקה – ביצוע בדיקה לשירותים ומוצרים בארגון, כמו כן בדיקת התהליך העסקי בארגון, לצורך זיהוי של בעיות איכות. לאחר ביצוע הבדיקה הארגון משנה את השירותים, המוצרים והתהליכים שלו כדי שיעמדו בסטנדרט האיכות.
  • ניטור – מטרתו של שלב זה בתהליך הבטחת איכות היא לוודא כי הארגון אכן עומד ביעדים שהוגדרו לו ובתקני האיכות שלו. הארגון צריך להעסיק צוות ייעודי שיפקח על תהליכי הייצור וישנה אותם בעת הצורך.
  • יישום – יישום של פעולות שונות לצורך שיפור נוסף של איכות התהליכים העסקיים בארגון ושל המוצרים והשירותים בארגון.

שיטות שונות של הבטחת איכות

בדרך כלל נהוג להשתמש באחת מהשיטות הבאות לצורך הבטחת איכות בארגונים ועסקים:

  • בדיקת כשל – במסגרת בדיקת כשל בוחנים מוצר ללא הרף במטרה לקבוע אם הוא נכשל או נשבר. במידה ומדובר במוצרים פיזיים אשר צריכים לעמוד ברמת לחץ מסוימת, יכול להיות כי הבדיקה תהיה תחת לחץ, חום או רטט. עבור מוצרי תוכנה, בדיקת כשל עשויה לכלול ניסיונות להציב את התוכנה בתנאי שימוש או תנאי עומס גבוהים.
  • בקרת תהליכים סטטיסטית – במסגרת שיטה זו עושים שימוש בשיטות סטטיסטיות לצורך ניהול ובקרה של ייצור המוצרים.
  • ניהול איכות כולל – במסגרת שיטה זו מיישמים שיטות כמותיות שונות כבסיס לשיפור מתמיד. שיטת ניהול איכות כולל מסתמכת על נתונים, עובדות וניתוחים על מנת לתמוך בתכנון המוצר ובסקירות הביצועים.

באילו תעשיות נעשה שימוש בהבטחת איכות?

הנה לדוגמה חלק מן התעשיות הבולטות ביותר בהן עושים שימוש בהליכי הבטחת איכות:

  • תעשיית הייצור – תעשיית הייצור היא זו אשר קבעה את רמת המשמעת של הבטחת איכות. על היצרנים השונים בתעשייה לוודא כי מוצרים מורכבים נוצרים ללא פגמים ועומדים במפרטי המוצר השונים ובדרישות המוגדרות.
  • ייצור מזון – בתעשיית ייצור המזון עושים שימוש בערכות רנטגן מתקדמות, בין היתר, על מנת לאתר מזהמים פיזיים בתהליך ייצור המזון. מערכות הרנטגן מבטיחות הסרה וסילוק של המזהמים טרם המוצרים יוצאים מן המפעל.
  • ייצור תרופות – בתעשיית ייצור התרופות ננקטות גישות שונות של הבטחת איכות בכל אחד מן השלבים של פיתוח תרופה. תהליכי הבטחת איכות בשלבים השונים של ייצור התרופה כוללים: סקירה של מסמכים, אישור כיול ציוד, סקירת רישומי ייצור, סקירת רישומי הדרכה ועוד.

הבטחת איכות – מה שונה בין ארגון ביטחוני לרגיל?

אם נשווה בין הליכי הבטחת איכות בארגונים רגילים לבין הליכי הבטח איכות בארגונים ביטחוניים, נגלה כי בארגונים ביטחוניים הליכי הבטחת איכות צריכים להיות הרבה יותר קפדניים. הסיבה העיקרית לכך היא שבמסגרת ארגונים ביטחוניים עוסקים בפיתוח וייצור של מוצרים המשמשים לשמירה על ביטחון המדינה – וכמו כל דבר בתחום הביטחון, אנו נדרשים לנקוט ברמה גבוהה יותר של משנה זהירות. בסופו של דבר אם רמת האיכות של המוצר היא לא כמו שציפינו – הרי שלדבר יש השלכות על התקיפות של חיל האוויר, על ציוד ליירוט טילים או על ציוד מודיעיני, למשל.

מדוע ארגון זקוק להבטחת איכות במיקור חוץ?

פתרונות הבטחת איכות במיקור חוץ הינם פתרונות יעילים כלכלית ומועילים לארגונים. ארגונים אשר שוכרים שירותי הבטחת איכות במיקור חוץ אינם צריכים להעסיק מנהל קבוע עם כל ההוצאות הכרוכות בכך, באופן הזה אותם ארגונים חוסכים כסף וחוסכים בכוח אדם.

יתר על כן, לאותם ארגונים יש אנשי מקצוע מובילים בתחום האיכות אשר מלווים אותם ומובילים את כל נושא האיכות בארגון.

לשיתוף

אולי יעניין אותך גם

מהם האתגרים הנפוצים באינטגרציה בין מערכות? (וכיצד לפתור אותם) השגת אינטגרציה מלאה אופטימלית של מערכות, איננה דבר פשוט. למעשה, מדובר...
הנדסת מערכות מבוססת מודלים, הידועה גם בשם 'פיתוח מערכות מבוססות מודל', הינה פרדיגמת תהליך הנדסת מערכות. היא מדגישה את היישום...
בעקבות התפתחות עידן המידע, עולמות משיקים רבים הושפעו, כדוגמת: עולם העסקים, אוניברסיטאות וארגונים שונים. כך, עידן המחשוב גרם להכנסת אלמנטים...
בתחום האיכות, נעשה שימוש בשני מושגים בעלי הגייה דומה אך משמעות שונה: הבטחת איכות ובקרת איכות. למרות שמדובר במושגים די...

השאירו פרטים ונשמח לשוב אליכם בהקדם האפשרי.