הבטחת איכות: משמעות, תהליך ושיטות עבודה

3 (1)

מהי הבטחת איכות? בקצרה, מדובר בתהליך המסייע לחברות וארגונים למלא אחר הדרישות והציפיות של הלקוחות שלהם. ארגונים המציעים מוצרים ושירותים ברמת איכות גבוהה לקהל הלקוחות שלהם בונים איתם קשר אמין וחזק, ויתרון מסוג זה מכניס את הארגון לתחרות הקיימת בתחום בו הוא עוסק.

במקרים שבהם הבטחת איכות נעשית בצורה מקצועית ונכונה, היא מעניקה לארגון ביטחון ומאפשרת לו לשווק את המוצרים שלו בוודאות גדולה יותר. במאמר זה תוכלו למצוא מידע בנוגע למשמעות של תהליך הבטחת איכות, כיצד מתנהל התהליך ומהן שיטות העבודה הקיימות.

הבטחת איכות

המושג "הבטחת איכות" מתייחס לתהליכים ונהלים שונים אותם מיישם הארגון על מנת להבטיח שהמוצרים ו/או השירותים שהוא מעניק עומדים ברמת איכות מסוימת. המטרה העיקרית של תהליכי הבטחת איכות הינה לזהות פגמים ושגיאות, ולתקן אותן טרם משחררים את המוצר או את השירות לקהל הלקוחות.

ניתן להגדיר את המושג הבטחת איכות בתור מכלול של פעולות אשר נועדו לוודא כי מוצר או שירות עומדים בדרישות האיכות ובתקנים הרלוונטיים. הבטחת איכות כוללת קביעה של נהלים ותקנים, ניהול מעקב אחר תהליכים וביצוע של פעולות מתקנות במידת הצורך.

כיצד עובד תהליך הבטחת איכות?

תהליכי הבטחת איכות יכולים להיות מורכבים מאוד בחלק מן המקרים ורשימת השלבים שלהם עלולה להיות ארוכה במיוחד. כדי לפשט זאת עבורכם פישטנו את התהליך על ידי שימוש במודל PDCA, אשר משמש בתור אמצעי פופולרי לניהול שיפור תהליכים מתמיד.

  • תכנון – שלב התכנון הראשוני הינו שלב קריטי ובעל השפעה רבה על המשך התהליך. בשלב התכנון מנהל הבטחת האיכות קובע יעדים ברורים לייצור של מוצרים באיכות גבוהה ומציע תהליכים מתאימים על מנת להגיע לאותם יעדים. בשלב התכנון הארגון יכול לחזות תקלות ובעיות פוטנציאליות.
  • יישום – בשלב היישום מיישמים את התהליכים שזוהו בשלב הקודם. בשלב זה הארגון מכין את תוכנית האיכות שלו הכוללת קביעה של נהלים, הכשרה של צוות ויישום בקרת איכות.
  • בדיקה – בשלב השלישי עורכים בדיקה לתוצאות הבדיקות השונות ומשווים לציפיות. פעולה זאת עוזרת לארגון להבין אם המוצרים שלו אכן עומדים בסטנדרטים הנדרשים מהם. במידה וכן, עוברים לשלב הסופי. במידה ולא חוזרים לשלב הראשון על מנת לבצע שיפורים נדרשים.
  • התאמה – בשלב האחרון של התהליך הארגון פועל על מנת לשפר את תכנית האיכות בהתאם לתוצאות של השלב הקודם. שיפור תכנית האיכות כרוך בביצוע שינויים בתכנית, יישום של נהלים חדשים והמשך מעקב אחר תוצאות האיכות.

שיטות עבודה הבטחת איכות

שיטות עבודה בהבטחת איכות הן למעשה טכניקות ומכשירים שונים, שבהם נעשה שימוש על מנת להבטיח שכלל המוצרים והשירותים יעמדו בתקני האיכות הרלוונטיים. חלק משיטות הבטחת האיכות המוכרות ביותר כיום הן:

  • זיהוי תהליכים – זיהוי תהליכים הינו מושג הכולל בתוכו הגדרה של תהליכים וסטנדרטים ארגוניים בתחילתו של הפרויקט כדי להבטיח שצוות הפיתוח פועל בצורה נכונה.
  • בקרת איכות – בקרת איכות היא שיטה בה נעשה שימוש על מנת לקבוע כיצד התהליכים והתקנים המתוארים מתפקדים במהלך תקופת הפיתוח והתכנון. לדוגמה, בקרת איכות עשויה לכלול עיון במסמכי התכנון כדי לוודא שהם עומדים בדרישות הפרויקט.
  • תרשימי בקרה – מהנדסי אבטחת איכות משתמשים בדרך כלל בתרשימי בקרה כדי להציג שינויים בתהליכים ולהעריך אם הם יציבים בהשוואה לנתונים היסטוריים. תרשימים אלה יכולים לספק בסיס לניבוי תוצאות פוטנציאליות ולברר אם על הפרויקט לבצע שינויים בסיסיים או להימנע מבעיות ספציפיות. לדוגמה, ניתן להשתמש בתרשים בקרה כדי לעקוב אחר שיעור הפגמים במוצר לאורך זמן.
  • בוחן ביצועים – בוחן ביצועים הוא כלי נפוץ לשיפור איכות המשתמש במדדי ביצועים עיקריים כדי למצוא את החוזקות והחולשות של נהלים. זה כולל השוואת ביצועי הארגון עם תקני התעשייה או השוק. בוחן ביצועים יכול גם להעריך תהליכים רווחיים בהשוואה לזה של יריבים/נתונים היסטוריים, ומכאן לסייע למומחי אבטחת איכות להמליץ ​​על פעולות מתאימות לשיפור האיכות. לדוגמה, חברה עשויה להשוות את תהליכי הייצור שלה מול אלו של מתחרותיה כדי לזהות תחומים לשיפור.
  • דיאגרמת סיבה ותוצאה – דיאגרמות סיבה ותוצאה מחייבות את המשתתפים לעשות סיעור מוחות ולתאר את כל הגורמים האפשריים לבעיה. דיאגרמות אלו יכולות להיות שימושיות לזיהוי גורמי שורש לבעיות ולפיתוח פתרונות. לדוגמה, תרשים סיבה ותוצאה עשוי לשמש לצורך זיהוי של הגורמים השונים התורמים לפגם מסוים במוצר.

דוגמאות לתהליכי הבטחת איכות

ריכזנו עבורכם מספר דוגמאות להליכי הבטחת איכות בתעשיות שונות:

  • תעשיית הייצור – תהליכי הבטחת איכות בתעשיית הייצור כוללים בדיקה של כלל המוצרים בעת הייצור ולאחר סיום הייצור על מנת לוודא שהם עומדים בכלל התקנים והדרישות הרלוונטיות.
  • פיתוח תוכנה – תהליכי הבטחת איכות בפרויקטים של פיתוח תוכנה כוללים בדיקה מקיפה ויסודית של התוכנה לצורך זיהוי של באגים או בעיות העשויות להשפיע על חווית המשתמש או שמא על הפונקציונליות.
  • ענף הבריאות – הבטחת איכות בענף הבריאות כוללת סקירה של פרוטוקולים רפואיים ונהלים על מנת לוודא כי הם בטוחים, יעילים ועומדים בכל התקנות והתקנים השונים של התעשייה. הליכי הבטחת איכות בענף הבריאות יכולים לכלול ניטור של תוצאות מטופלים וביצוע של ביקורות סדירות לצורך זיהוי אזורים לשיפור.
לשיתוף

אולי יעניין אותך גם

מהם האתגרים הנפוצים באינטגרציה בין מערכות? (וכיצד לפתור אותם) השגת אינטגרציה מלאה אופטימלית של מערכות, איננה דבר פשוט. למעשה, מדובר...
הנדסת מערכות מבוססת מודלים, הידועה גם בשם 'פיתוח מערכות מבוססות מודל', הינה פרדיגמת תהליך הנדסת מערכות. היא מדגישה את היישום...
בעקבות התפתחות עידן המידע, עולמות משיקים רבים הושפעו, כדוגמת: עולם העסקים, אוניברסיטאות וארגונים שונים. כך, עידן המחשוב גרם להכנסת אלמנטים...
בתחום האיכות, נעשה שימוש בשני מושגים בעלי הגייה דומה אך משמעות שונה: הבטחת איכות ובקרת איכות. למרות שמדובר במושגים די...

השאירו פרטים ונשמח לשוב אליכם בהקדם האפשרי.